آموزش چرتکه به دانش آموزان استثنایی: کلیدی برای شکوفایی ذهن

دنیای آموزش سرشار از روشهای نوآورانه برای شکوفایی استعدادهای دانشآموزان استثنایی است. در این میان، چرتکه، این ابزار کهن اما کاربردی، به عنوان روشی جذاب و مؤثر برای تقویت مهارتهای ریاضی و تواناییهای ذهنی این گروه از دانشآموزان جایگاه ویژهای پیدا کرده است.
در این مقاله قصد داریم سفری به دنیای شگفتانگیز آموزش چرتکه به دانشآموزان استثنایی داشته باشیم. با ما همراه باشید تا با فواید و روشهای این شیوهی آموزشی آشنا شویم.
چرا چرتکه برای دانش آموزان استثنایی؟
آموزش ریاضی به دانشآموزان استثنایی گاهی اوقات میتواند چالشبرانگیز باشد. روشهای سنتی تدریس ریاضی ممکن است با نیازهای خاص این گروه از دانشآموزان همخوانی نداشته باشد. اما چرتکه به عنوان یک ابزار ملموس و قابل لمس، میتواند این چالشها را تا حد زیادی برطرف سازد.
در این مسیر باید با بکارگیری روشهای مناسب کودکان را در امر یادگیری درگیر کنیم و این چنین کیفیت آموزش را افزایش دهیم. با توجه به اینکه رویکرد جدید ریاضی توسعه هدفهای مهارتی است باید با استفاده از تدابیر و روشهای خاص، این مهارت ها را در کودکان گسترش دهیم.
مزایای استفاده از چرتکه برای دانش آموزان استثنایی
در مقاله پیش رو سعی برآنست که با طرح و بسط مزایای استفاده از چرتکه، ضرورت کاربرد ویژه آن در آموزش دانشآموزان استثنایی و کودکان دچار اختلالات یادگیری مورد بررسی قرار گیرد.
مفهوم چرتکه، ما را با خود به زمانهای قدیم می برد ولی به دلیل مزایای فراوانی که دارد امروزه شاهد گسترش روز افزون محاسبه با چرتکه می باشیم.
- چرتکه دانش آموز (سوربان): دارای 17 ردیف بوده که یک مهره در بالا و 4 مهره در قسمت پایین آن قرار گرفته است.
- ابزاری قابل اعتماد برای محاسبات ریاضی است.
- وسیله ای است که محاسبات را به شکل ملموس در دسترس قرار میدهد.
- مهارت بکارگیری انگشتان را افزایش میدهد.
- ذهن را درگیر محاسبات میکند.
- دقت را افزایش میدهد.
- باعث افزایش تمرکز میشود.
- انجام محاسبات را سرعت میبخشد.
- حافظه را تقویت میکند.
- باعث نقش بستن محاسبات در ذهن میگردد.
- انجام محاسبات را جذاب و انگیزه را افزایش میدهد.
- وسیله ای یکپارچه است و امکان گم شدن یا ریختن اجزای آن وجود ندارد.
- فراگیر را در امر یادگیری درگیر و فعال میکند.
کاربرد چرتکه برای دانش آموزان دچار آسیب بینایی
دانش آموزان دچار آسیب بینایی در بدو ورود به مدرسه برای انجام محاسبات ریاضی، کار با حساب افزار را فرا میگیرند. کار با این وسیله بیشتر اوقات سخت و حمل و نقل آن برای دانش آموزان بسیار مشکل است.
- چیدن مهره ها در صفحه ی حساب افزار با توجه به علایم مختلفی که درجهات مختلف، مفاهیم و اعداد متفاوتی را در بر میگیرند وقت گیر و سخت است.
- امکان شکستن صفحه حساب افزار و ریختن و گم شدن مهره ها در استفاده از این وسیله بسیار زیاد است.
- وسیلهای بزرگ و جاگیر: در صفحه حساب افزار معمولا مهره ها با فضاهایی که باید در آن قرار بگیرند، همخوانی و مطابقت ندارند، بنابرین گذاشتن و برداشتن مهره ها در صفحه کار مشکلی است.
- عملیات ریاضی فضای زیادی را روی صفحه اشغال می کند.
- چیدن مهره ها با توجه به اندازه و علایم مختلفی که در بر میگیرند برای دانش آموزانی که علاوه بر مشکل نابینایی دچار مشکلات لامسه ای و ذهنی و جسمی هستند وقت گیر و گاهی غیر ممکن است.
نهایتا با توجه به مشکلات بینایی دانش آموزان و مشکلات کاربرد حساب افزار برای اغلب آنان، علیرغم اینکه آموزش باید جالب و مورد علاقه فراگیران باشد، اغلب درس ریاضی کسل کننده و انجام محاسبات سخت، دشوار و بسیار وقت گیر هم برای دانش آموزان و هم برای معلم میشود.
از آنجایی که دانش آموزان دچار آسیب بینایی باید محاسبات ریاضی را با وسیله ای ملموس انجام دهند و بیشتر شنیداری هستند و آموزش آنان با مهارت بکارگیری انگشتان همراه است میتوان به راحتی با جایگزینی چرتکه به جای حساب افزار از مزایای آن در جهت افزایش انگیزه و علاقه فراگیران به درس ریاضی و توسعه ذهنی آنان بهره برده و دسترسی به اهداف آموزشی را تسهیل و تعمیق بخشید.
از مزایای کار با چرتکه؛ افزایش دقت، تمرکز و تقویت عضلات انگشتان و دست میباشد که اثرات مثبت آن برای فراگیرانی که در این زمینه ها دچار اختلال و مشکل هستند ملموس میباشد.
کاربرد چرتکه برای دانش آموزان کمتوان ذهنی
استفاده از چرتکه برای فراگیرانی که دچار کمتوانی ذهنی هستند نیز می تواند بسیار سودمند باشد زیرا آموزش این گروه از دانش آموزان باید به صورت مجسم و ملموس به زبانی ساده صورت بگیرد و نیاز به تکرار و تمرین مداوم دارد. آنان مفاهیم را به سختی فرا میگیرند و به راحتی فراموش میکنند، ظرفیت ذهنی و حافظه ی محدودی دارند و اغلب انگیزه و علاقه ی لازم جهت یادگیری و فعالیت های آموزشی در آنها کم است.
چرتکه انجام اعداد و عملیات ریاضی را به شکل مجسم برای آنان فراهم میسازد و بتدریج با حک شدن فعالیتها در ذهن آنان فراموشی کمتر اتفاق می افتد.
کاربرد چرتکه برای دانش آموزان دچار آسیب شنوایی
با بهره گیری از نکات دیداری و تقویت مهارت انگشتان آموزش عملیات ریاضی بوسیله چرتکه برای این گروه می تواند بسیار جالب و سریع صورت بگیرد.
افزایش سرعت حافظهی دیداری، افزایش مهارت انگشتان، افزایش سرعت محاسبه، افزایش انگیزه، علاقه، گسترش و توسعهی حافظه، برای این گروه از دانش آموزان با آموزش صحیح چرتکه قابل دسترس است. کاربرد چرتکه برای گروه های دیگری از دانش آموزان که دچار اختلالات یادگیری به خصوص در ریاضیات هستند و دانش آموزانی که دچار بیش فعالی هستند می تواند در افزایش دقت و تمرکز آنان سودمند باشد.
روشهای آموزش چرتکه به دانش آموزان استثنایی
روش آموزش چرتکه به دانشآموزان استثنایی باید متناسب با نوع و شدت معلولیت آنها طراحی شود. در ادامه به برخی از نکات کلیدی در این زمینه اشاره میکنیم:
- آموزش گام به گام: آموزش چرتکه باید به صورت گام به گام و با صبر و حوصلهی فراوان صورت گیرد. در ابتدا، مفاهیم پایه مانند شمارش اعداد و ارزش مکانی آنها به دانشآموز آموزش داده میشود. سپس به تدریج، روش انجام محاسبات سادهی جمع و تفریق با چرتکه به او یاد داده میشود.
- استفاده از حواس مختلف: در فرایند آموزش، علاوه بر حس لامسه، از سایر حواس دانشآموز مانند حس بینایی (در صورت امکان) و حس شنوایی نیز استفاده شود. تلفیق حواس مختلف، درک و یادگیری را برای دانشآموز آسانتر میکند.
- شخصیسازی آموزش: برنامهی آموزشی چرتکه باید بر اساس نیازها و تواناییهای خاص هر دانشآموز طراحی شود. برای مثال، برای دانشآموزان کمبینا، میتوان از چرتکههای با مهرههای برجسته یا رنگارنگ استفاده کرد.
ابزارهای کمکی برای آموزش چرتکه به دانش آموزان استثنایی:
-
استفاده از اعداد درشتخط و تصاویر برای درک بهتر مفاهیم ریاضی
-
استفاده از نرم افزارهای آموزشی چرتکه برای تمرین و تثبیت آموختهها
-
استفاده از بازیهای آموزشی با محوریت چرتکه برای ایجاد انگیزه و سرگرمی در حین یادگیری
از کجا شروع کنیم؟
برای شروع آموزش چرتکه به دانشآموزان استثنایی، میتوان با مراکز آموزشی که به طور خاص بر روی آموزش این گروه از دانشآموزان تمرکز دارند، ارتباط برقرار کرد. این مراکز با بهرهمندی از متخصصان مجرب و آگاهی از نیازهای ویژهی دانشآموزان استثنایی، میتوانند دورهی آموزشی چرتکه را به صورت فردی یا گروهی برگزار کنند.
مهمترین نکته در شروع آموزش چرتکه، انگیزه دادن به دانشآموز و ایجاد فضایی صبورانه و تشویقآمیز است. با صبر، حوصله و تشویقهای مداوم، میتوان شاهد شکوفایی استعدادهای دانشآموزان استثنایی در حوزهی ریاضی و تقویت مهارتهای ذهنی آنها با استفاده از چرتکه بود.
داستانهایی از موفقیت: چرتکه، کلیدی برای درخشش
استفاده از چرتکه برای آموزش ریاضی به دانشآموزان استثنایی، موفقیتهای قابل توجهی را به همراه داشته است.
بسیاری از دانشآموزان با نیازهای ویژه که در ابتدا با چالشهایی در یادگیری ریاضی روبرو بودند، با بهرهگیری از آموزش چرتکه توانستهاند بر این موانع غلبه کنند. آنها نه تنها مهارتهای ریاضی خود را تقویت کردهاند، بلکه اعتماد به نفس آنها نیز افزایش یافته و توانستهاند در مسیر تحصیلی خود بدرخشند.
با جستجوی اندکی در اینترنت، میتوانید داستانهای الهامبخش بسیاری از دانشآموزان استثنایی را بیابید که با استفاده از چرتکه، توانستهاند در مسابقات محاسبات ذهنی خوش بدرخشند و ثابت کنند که معلولیت هرگز نمیتواند مانعی بر سر راه استعداد و درخشش آنها باشد.
نتیجهگیری
چرتکه، این ابزار سادهی باستانی، فراتر از یک وسیلهی شمارش است. آموزش چرتکه به دانشآموزان استثنایی میتواند کلیدی برای شکوفایی ذهن، تقویت مهارتهای شناختی و ایجاد حس اعتماد به نفس در آنها باشد.
با بهرهگیری از روشهای آموزشی مناسب و توجه به نیازهای خاص هر دانشآموز، میتوان از چرتکه به عنوان ابزاری مؤثر برای تسهیل یادگیری ریاضی و ارتقای سطح تحصیلی دانشآموزان استثنایی استفاده کرد.
فراموش نکنیم که در دنیای یادگیری، هیچکس استثنا نیست. همهی دانشآموزان با هر نوع توانایی، پتانسیل یادگیری و درخشش را دارند. چرتکه میتواند پلی باشد که این مسیر را برای دانشآموزان استثنایی هموارتر سازد.
هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!
ثبت دیدگاه